Voorlichting I am gay and muslim

Stichting art.1 biedt sinds 2012 een voorlichtingsles op maat waarin homoseksualiteit in islamitische kring centraal staat. De les is gebouwd rond de documentaire I am gay and Muslim, een film waarin homoseksuele jonge Marokkaanse mannen vertellen over hun zoektocht naar hun religieuze en seksuele identiteit. Met ingang van schooljaar 2014/2015 wordt ook de korte film De Beslissing (15 minuten) ingezet als voorlichtingsfilm In deze film vertelt Karim aan zijn vader dat hij verliefd is op een man.

Verschillende jongeren met een bi-culturele en/of islamitische achtergrond begeleiden de voorlichtingsles en geven inzicht in het spanningsveld tussen religie en (homo-)seksualiteit. Zij praten in de klas over seksuele diversiteit aan de hand van de films en hun persoonlijke leven.

Het doel van de gastlessen is om vooroordelen over homoseksualiteit weg te nemen en de tolerantie te verhogen, maar ook om leerlingen ruimte te bieden vragen te stellen en het gesprek aan te gaan met bi-culturele LHBTjongeren.

In 2014 hebben we meer dan 140 voorlichtingslessen verzorgd op middelbare scholen, VMBO en hoger onderwijs, in onder andere Amsterdam, Breukelen, Driehuis, Den Helder, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam.